Pixels versus vectoren, het wat, hoe en waarom
Met enige regelmaat krijg ik een afbeelding of ontwerp aangeleverd (soms zelfs via Whatsapp) met de vraag of ik hier bijvoorbeeld even een gesneden vinyl-sticker van kan maken. Meestal begint dan mijn standaard uitleg over het verschil tussen pixels en vectoren. Hieronder zal ik nu eens rustig uitleggen wat dit verschil inhoudt en wat de (on)mogelijkheden hiervan zijn.
Eerst beginnen we met het verschil tussen pixels en vectoren. Hierbij omschrijf ik ook de specificaties waaraan een beeld of ontwerp moet voldoen om ge(re)produceert te kunnen worden. Wanneer je deze blog helemaal doorleest weet je precies wat SigNijkerk nodig heeft om het gewenste product te kunnen leveren.
Pixels:
De atoompjes van iedere afbeelding. Ook wel beeldpuntjes genoemd. De pixel heeft z’n naam te danken aan het samenvoegen van de woorden ‘picture’ en ‘element’. Hoe meer pixels in een afbeelding zitten, hoe scherper de weergave en hoe hoger de kwaliteit is. Pixels zijn binnen een lineair raster opgebouwd met rode, groene en blauwe onderdeeltjes (RGB). Samen kunnen ze op een gemiddeld beeldscherm tot wel 16,8 miljoen kleuren weergeven (HDR beelden zelfs tot 4.3 miljard).
De grootte van een pixel is afhankelijk van het beeldformaat en resolutie. Soms kom ik drukwerk tegen waarbij je bijna een potje kan dammen op de afbeelding, de afbeelding lijkt gemaakt te zijn met ministeck. Bij deze afbeeldingen is de resolutie veel te laag en wordt het originele formaat zó vergroot dat je de pixels bijna kunt tellen. Er zijn in zo’n geval duidelijk geen eisen gesteld aan de resolutie, waardoor de boodschap onvoldoende of zelfs helemaal niet overkomt.
Beeldschermen hebben voor een afbeelding (op ware grootte) voldoende aan 72 beeldpunten per inch. (72 dpi). Bij drukwerk ligt dit een stuk hoger, namelijk 300 beeldpunten per inch (300 dpi). Een afbeelding van het internet is dus niet mooi af te drukken in een folder. Ook is een afbeelding in pixels natuurlijk niet te snijden uit vinyl-folie (voor belettering). Een snijplotter kan namelijk geen pixels snijden in verschillende kleuren. Bovendien zou een afbeelding in pixels niet te ‘pellen’ zijn uit gesneden vinyl, maar daarover later meer ;-). Natuurlijk kunnen we wel foto’s of pixel-afbeeldingen gebruiken in beletteringen maar deze moeten dan wel worden geprint op een vinyl-folie en natuurlijk een behoorlijk hoge resolutie bevatten (minimaal 150 dpi op ware grootte).
Vectoren:
Vectoren zitten anders in elkaar. Het beeld wordt niet opgebouwd uit pixels. In plaats daarvan wordt er gebruik gemaakt van meetkundige objecten zoals ‘paden’ en ‘ankerpunten’. De afbeelding wordt beschreven door de formules van deze objecten. De lijn tussen twee ankerpunten onthoudt het programma niet, alleen de instructies voor die lijn. Hierdoor laten vector-afbeeldingen zich tot elk gewenst formaat vergroten zonder dat er kwaliteitsverlies optreedt! De afbeelding kan dus op elk formaat gegenereerd worden.
Vectoren zijn perfect voor het ontwerpen van logo’s. Ze zijn altijd schaalbaar en de randen zijn perfect glad zonder kartelrandjes. Bovendien zijn er bepaalde technieken, zoals snijfolie, zeefdruk of tampondruk, waarbij enkel gebruik gemaakt kan worden van vector-bestanden. Kijk ook maar eens naar de meeste logo’s die je ziet of kent. Deze zijn allemaal gemaakt in vectoren.
Conclusie:
Foto’s worden opgebouwd uit pixels waarbij de resolutie van de camera het maximum aantal pixels bepaald en daarmee dus ook de maximale afmeting van reproductie.
Zo was ik eens met een klant in gesprek welke beweerde software te bezitten waarmee je foto’s kon opblazen zonder kwaliteitsverlies. Dit is natuurlijk grote onzin, je kunt geen beeldinformatie maken welke er nooit is geweest (hoewel ik wel trucjes ken waarmee je een vergroting niet van het origineel kunt onderscheiden, maar dat is een heel ander verhaal 😉
Vectoren worden opgebouwd uit lijnen en ankerpunten. Deze zijn oneindig schaalbaar zonder kwaliteitsverlies. Nu kunnen wij natuurlijk van een aangeleverde pixel-afbeelding een vector-afbeelding maken maar ik hoop dat nu inmiddels duidelijk is dat dit wel aardig wat werk kan opleveren. Veel opdrachtgevers begrijpen niet dat ik in sommige gevallen een paar uur bezig ben met het vectoriseren van een aangeleverde afbeelding (veelal ook nog in te lage resolutie, waardoor ik niet goed kan zien wat de bedoeling is). Door het vectoriseren kan een sticker zomaar 200 euro gaan kosten.
Kortom:
Op de langere termijn is het veel voordeliger om SigNijkerk uw ontwerp te laten verzorgen, wij houden namelijk vooraf al rekening met alle mogelijke uitingen en de daarbij behorende technieken! Zo komt u nooit voor verrassingen te staan zoals bijvoorbeeld extra reproductiekosten om uw logo op uw bedrijfswagen aan te (laten) brengen.